Jacek STANISZEWSKI
USZKODZENI
Zielona 12
seria portretów w oknach
Artysta wykonał serię portretów, które od lat pokazuje w różnych konfiguracjach. Zaskakująco, portrety są zdegradowane, uszkodzone i przez to budują wieloznaczny kontekst.
„Wszyscy dążymy do ideału. Makijażem ukrywany przebarwienia, fryzurą odstające uszy, a zwiewnymi ubraniami kilka kilogramów za dużo. Retuszujemy zdjęcia, wypinamy biusty. W telewizji oglądamy Perfekcyjną panią domu i Top model, a na facebooku lubimy Chodakowską. Gonimy podświadomie za niedoścignionym ideałem piękna wszelakiego, który kreują media. W opozycji do powszechnego trendu dążenia do perfekcji staje Jacek Staniszewski ze swoim fotograficznym cyklem We Are [defected]. Pokazuje ponad sto celowo uszkodzonych portretów,
gdzie zniszczenia w obrębie twarzy modeli przywodzą na myśl raczej katastrofę budowlaną, niż pomyłki w makijażu.
Pozbawiając człowieka twarzy autor czyni go wybrakowanym i w sposób metaforyczny ukazuje jego <<uszkodzenie>> na innych polach. Odbierając tak indywidualne dla każdego atrybuty, jak nos, usta czy oczy, sprawia że ludzie z jego portretów stają się niemożliwi do zidentyfikowania, mogą być zatem każdym z nas. Nikt nie jest w stu procentach idealny. Każdy posiada wady i niedoskonałości. Wszyscy jesteśmy uszkodzeni w jakiś sposób – psychiczny, fizyczny, wizualny lub emocjonalny”.
Magda Zarzycka / www.prowincja.art.pl
Jacek JACX Staniszewski – urodzony w 1957 roku w Lęborku. Autor instalacji wizualnych, rzeźb, plakatów, kostiumów i scenografii teatralnych, grafik i wydawnictw muzycznych. Absolwent Wydziału Malarstwa i Grafiki gdańskiej PWSSP (obecnie ASP), od 1992 wykładowca ASP. Stworzył i prowadzi Pracownię Propagandy Społecznej na Wydziale Grafiki ASP w Gdańsku. Uprawia rodzaj performansu wizualnego, w którym emocje jako czynnik nadrzędny tworzą silne relacje z odbiorcą. Pokazywał swoje działania miedzy innymi w Zachęcie, Muzeum Narodowym i CSW w Warszawie, a ostatnio na Biennale Sztuki Współczesnej w Nakanojo (Japonia, 2015). Założyciel formacji muzycznych Chlupot Mózgu i Maszyna do Mięsa. Tworzy prace, w których liczy się przede wszystkim emocja odpowiednio wyartykułowana, pozbawiona przymilania się. W latach 1986-2018 zaprojektował przeszło 500 plakatów do wystaw, spektakli teatralnych i koncertów. Stworzył również szaty graficzne płyt takich twórców jak: Leszek Możdzer, Bielizna, Apteka, Ego, Blenders, Ścianka, Centrala, Mordy, Kury, Łoskot. Na zamówienie Zakonu Kamilianów w Warszawie wykonał Drogę Krzyżową. Staniszewski znany jest również z prowokacyjnych prac, jak chociażby projekt sopockiego szaletu miejskiego przy Monciaku – głosy oburzenia kierowane były do wizji pisuarów w kształcie głów goryli. Władze Sopotu zrezygnowały z realizacji projektu artysty, co paradoksalnie spotkało się z jego zadowoleniem. Jacx jest autorem licznych wystaw indywidualnych, m.in.: „Dread & Vision” (Państwowa Galeria Sztuki, Sopot,1994), „Dzikie Życie – Wild Life” (CSW, Warszawa, 1998), „Transcity” (Rathaus, Kilonia, 2002), „Resistance” (Visual Voice ASP, Gdańsk, 2013), „Wizualny Performance” (Teatr im. St. I. Witkiewicza, Zakopane, 2016), „Plakatak” (Galeria Plakatu Polskiego, Wrocław, 2018). Wielokrotnie wyróżniany i nagradzany (Grand Prix na Międzynarodowym Biennale Plakatu w Lublinie, 2017, Nagroda ZPAP Katowice na Biennale Plakatu Polskiego w Katowicach, 2017). Jego prace znajdują się w zbiorach m.in. Muzeum Narodowego w Gdańsku czy Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie.