Mariusz WARAS
TRANZYCJA
Staszica 3
instalacja na ścianie
Znany z realizacji murali artysta sięgnął po ścianę, ale tym razem jest to realizacja bardziej architektoniczna, ale dalej pozostająca w dobrze rozpoznanej stylistyce iluzji.
Praca wykorzystuje fragment dwupiętrowej fasady jednego ze skrzydeł Pałacu Potockich w Lublinie, poddając ją zabiegowi dekonstrukcji i transformacji. Poszczególne elementy architektoniczne zostały poddane działaniu grawitacji w dwuwymiarowym świecie – niczym w grze Tetris. Rozsadzenie wewnętrznej struktury wyrywa elementy z utrwalonych sensów i znaczeń. Odsyła je do luźnego zbioru znaków, w którym oczekują na redefinicji i ustalenie nowego porządku.
„Tranzycja” jest zabawką, soczewką, w której oglądamy fragment procesu mutacji tworu architektonicznego, zrównanego z elementem żywej przyrody. Organizm budynku poddaje się spontanicznej transformacji, poszukuje możliwych sposobów istnienia.
Instalacja powstała dzięki wsparciu firmy OBI.
Mariusz Waras – urodzony w 1978 w Gdyni, doktor habilitowany, obecnie zatrudniony na stanowisku profesora Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku, gdzie prowadzi Pracownię Street Artu. Dyplom magisterski i doktorski obronił w Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku, w latach 2008-2014 był tam asystentem prof. Jerzego Ostrogórskiego w Pracowni Malarstwa, w latach 2010-2013 prowadził Pracownię Projektowania Graficznego na Wydziale Rzeźby, następnie pomiędzy 2013 a 2014 r. był asystentem prof. Henryka Cześnika w jego dyplomowej Pracowni Malarstwa. Od 2014 do 2021 roku prowadził Pracownię Obrazu i Street Artu na Wydziale Malarstwa i Nowych Mediów w Akademii Sztuki w Szczecinie. Oprócz pracy akademickiej, zajmuje się projektowaniem graficznym, tworzeniem instalacji przestrzennych i malarstwem wielkoformatowym. To właśnie jako twórca murali, w szczególności wczesnego projektu „m-city”, który stał się niejako jego stylistyczną wizytówką, Mariusz Waras rozpoznawany jest obecnie jako jeden z najważniejszych światowych twórców street artu. Swoje prace od początku budował wokół estetyki miejskiej, wykorzystywał motywy architektoniczne, infrastruktury przemysłowej – w tym stoczniowej, środków transportu. Jego styl, choć ewoluuje, pozostaje graficznie skromny i dosadny. Pośród początkowo zdehumanizowanych pejzaży i maszyn w produkcji i niszczeniu, zabawy nieograniczoną możliwością kompilacji w ciągle poszerzającym się leksykonie elementów, zaczęło się pojawiać miejsce na wypowiedzi dotyczące osobistych przemyśleń, manifestów, czasem przybierających formę lapidarnego komentarza odnośnie aktualnych wydarzeń – zmrużenie oka w stronę jednego ze źródeł street artu. Waras jest również kuratorem wystaw i wydarzeń artystycznych. Jest współtwórcą think tanku POGODA, zajmującego się zarządzaniem szeroko pojętą kulturą. Od 2018 roku jest kuratorem festiwalu DICTADOR ART MASTERS odbywającego się na terenie destylarni w kolumbijskiej dżungli. Miejsce to cyklicznie odwiedza czołówka światowych artystów z nurtu street artu, urban artu i sztuki współczesnej.