14 Festiwal Sztuki w Przestrzeni Publicznej Open City Lublin 01—31.10.2022

Tomasz Domański

Tomasz DOMAŃSKI

DZWON POZIOMY

Plac po Farze

instalacja nawiązująca do historii miejsca

Praca nawiązuje do nieistniejącego kościoła farnego, którego obrys fundamentów wskazuje jego miejsce w historycznej tkance miasta. Dzwon w historii kultury europejskiej i chrześcijańskiej wyznaczał rytm dnia, oznajmiał ważne wydarzenia lub informował okoliczną ludność o nadchodzącym niebezpieczeństwie. Dzisiaj w wielu miastach europejskich, ponowoczesnych, dźwięk dzwonu przestał być słyszalny.

 

Tomasz Domański – urodził się w 1962 r. w Giżycku. Studiował w Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu, gdzie w 1993 r. uzyskał dyplom z rzeźby, a w 2003 r. obronił doktorat, którego przedmiotem była rzeźba efemeryczna jako monument relatywny. Jest autorem cyklu efemerycznych instalacji pod wspólnym tytułem „Pomniki Czasu 1992-2022” oraz rzeźb, instalacji, obiektów, performensów, rysunków i fotografii. Artysta pracuje przeważnie z naturalnymi materiałami: wodą, lodem, ogniem, drewnem, słomą, popiołem, metalem, wykorzystując właściwe im procesy. Tworzy filmy i animacje jako integralne elementy wielu realizacji.

W latach 1995-96 uzyskał stypendium Banaras Hindu University w Varanasi. Jest pięciokrotnym stypendystą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz wielu fundacji i instytucji, m.in. dwukrotnie Pollock-Krasner z Nowego Jorku, Laurenz Foundation z Bazylei, dwukrotnie Montag Stiftung Bildende Kunst z Bonn, CEC ArtsLink z Nowego Jorku, dwukrotnie UNESCO-Aschberg z Paryża, KulturKontakt z Wiednia, Fundacji Współpracy Polsko-Niemieckiej z Berlina, Adolpha i Esthery Gottlieb z Nowego Jorku. W 1997 został nominowany do Paszportów „Polityki”. W tym samym roku reprezentował Polskę na IX Triennale Sztuki w New Delhi.

Swoje projekty i wystawy realizował m.in. w Polsce, Niemczech, Francji, Luksemburgu, Irlandii, Norwegii, Szwecji, USA, Kanadzie, Indiach, na Alasce, w Hong Kongu czy Korei. Brał udział w pięćdziesięciu wystawach indywidualnych i ponad stu pięćdziesięciu zbiorowych.

Prace Tomasza Domańskiego znajdują się m.in. w kolekcjach takich instytucji jak: Dolnośląskie Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych we Wrocławiu, Muzeum Narodowe we Wrocławiu, Muzeum Współczesne Wrocław, Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku.

Od roku 2002 we wsi Komorowice na Dolnym Śląsku, autor realizuje wieloletni projekt, w którym idea efemeryczności odzwierciedlona jest w dynamicznej strukturze symbiotycznego ogrodu rzeźb – „Wieżogród / TowerTopia”.

Skip to content