14 Festiwal Sztuki w Przestrzeni Publicznej Open City Lublin 01—31.10.2022

Tomasz Opania

Tomasz OPANIA

ONI TU BYLI

THEY WERE HERE

Jezuicka 5-7

Baszta Gotycka

instalacja

Obiekt, który kształtem nawiązuje jednocześnie do schodów i wieży zwraca z nieoczywisty sposób na wielokulturowość Lublina i heterogeniczność dzisiejszych społeczności.

Filigranowy, misterny obiekt został wpisany we fragment murów obronnych miasta, których funkcją jest obrona przed wrogiem. Wyeksponowany w półokrągłej wieży, za zamkniętymi drzwiami, niedostępny lub dostępny tylko dla wybranych, jak sugeruje umieszczona na obiekcie tabliczka (For Muslims Only), definiuje wiele współczesnych strachów społeczeństw starego kontynentu. Nie wiadomo czy obiekt jest zupełnie obcy, czy jedynie tę obcość uosabia jak sugeruje tytuł pracy.

 

Tomasz Opania – urodzony w 1970 roku w Gliwicach. Dyplom z rzeźby zrealizował w 1994 roku w PWSSP we Wrocławiu. W latach 1994-1996 studiował w ÉSAV w Genewie. Od 1996 zatrudniony w ASP we Wrocławiu, gdzie obecnie prowadzi dyplomującą Pracownię Sztuki w Przestrzeni Publicznej. W latach 2012-2014 kierował Katedrą Mediacji Sztuki. Od 2019 jest kierownikiem studiów podyplomowych Mediacja i Rynek Sztuki.

Zajmuje się rzeźbą, instalacją, performancem, działaniami w przestrzeni publicznej, projektowaniem. Buduje obiekty i wynalazki, wykorzystując różne techniki bądź współpracując z fachowcami i rzemieślnikami. Jego „narzędzia sztuki” to często maszyny lub przyrządy służące do aktywnego odbioru. Są to rzeźby partycypacyjne, angażujące widza i/lub zmuszające go do przyjęcia prognozowanej postawy. Realizuje również atrybuty, które wykorzystuje w wystąpieniach na żywo. Swoje prace traktuje jako komentarz do aktualnych zdarzeń i otaczającej go rzeczywistości. Interesuje go polityka oraz społeczeństwo. Prowadzi warsztaty dla młodzieży, dorosłych i osób wykluczonych: z zaburzeniami psychicznymi, niepełnosprawnymi i/lub stale bezrobotnymi. Zrealizował wiele wystaw indywidualnych, m.in.: „Sculpture” (galeria Espace Faits Divers, Genewa, 1996), „Trener osobisty” (Pracownia Sztuki Zaangażowanej Społecznie – Rewiry, Centrum Kultury w Lublinie, 2015), „Tomasz Opania. Salon Wzornictwa” ( BWA, Wrocław, 2018), „Entropolux” (wspólnie z Jerzym Kosałką; Galeria Entropia, Wrocław, 2020). Jego prace wzięły udział w licznych ekspozycjach zbiorowych, takich jak: „Sculpture X” (Parc Stagni, Genewa, 1999), „Dialog 2” (ECA, Edynburg, 2002), „Trzecia odsłona” (kolekcja Dolnośląskiej Zachęty; Muzeum Arch, Wrocław, 2008), „Silesia Art. Biennale: Outside in Inside Out” (Jelenia Góra, 2012), „Niemcy nie przyszli” (Muzeum Współczesne Wrocław / KUNSTHALLE Drezden, 2014), „Dispossession” (Palazzo Dona Brusa, la 56 Biennale di Venezia, Wenecja, 2015), „Caution: Artists! Text messeages in art” (Kunsttempel – Kassel, Niemcy, 2021). Opania zrealizował też takie projekty autorskie jak „Wrocław – wejście od podwórza” czy „Translokacja”.

Skip to content